03136244533
ما را دنبال کنید :

گروه کر آرپا به زبان فارسی و ارمنی برنامه اجرا می‌کند

گروه کر آرپا به زبان فارسی و ارمنی برنامه اجرا می‌کند
اخبار آموزشگاه 27 بهمن 1401

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و اعلام ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فجر ، گروه کر آرپا یکی از گروه‌هایی است که از شهر اصفهان در بخش رقابتی آواز جمعی جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند. این گروه ، در سال 1386 به سرپرستی دكتر آربی بابومیان دانش‌آموختۀ رشتۀ آهنگسازی و رهبری اركستر از كنسرواتوار ایروان ، در اصفهان پایه‌گذاری شد. اعضای این گروه بیشتر از هنرجویانِ آواز  بابومیان هستند.

در سال 1387 ، گروه در نخستین جشنوارۀ فرهنگی‌‌هنری «عدالت و امید» حضور یافت و مقام نخست این رشته را از آن خود کرد. همچنن در سال 1388 در جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر، در بخش آواز جمعی شركت كرد و موفق شد مقام دوم را به‌دست آورد. 

از فعالیت‌های این گروه در کنار اجرای کنسرت‌های متعدد می‌توان به همكاری آن با اركستر سمفونیك اصفهان ، به رهبری استاد مجید انتظامی  اشاره کرد.

گروه کر آرپا در جشنواره  در دو بخش کلاسیک غیر ایرانی و کلاسیک ایرانی برنامه اجرا می‌کند که در بخش کلاسیک ایرانی قطعاتی به زبان فارسی و ارمنی و با تنظیم آربی بابومیان ارائه می‌کند.

بابومیان در این باره گفت: بعد از چهار سال بار دیگر در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنیم. افراد گروه در مجموع 25 نفر هستند که بنا به صلاحدید جشنواره و با توجه به سابقه و کیفیت کاری و همچنین هماهنگی بین اعضا 16 نفر از آنها برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند.

او در ادامه از انگیزه‌های شرکت در جشنواره گفت : شرکت در جشنواره‌های مختلف به خصوص جشنواره فجر که معتبرترین جشنواره در طول سال است ، انگیزه‌ اعضای گروه را برای انجام کارهای جدی‌تر و حرفه‌ای تر بالا می‌برد. برای گروه های شهرستانی به خصوص شهر اصفهان این جشنواره تجربه بسیار ارزشمندی است که فارغ از دغدغه‌های همیشگی ذهن خود را روی برگزاری اجرا متمرکز کنند.

وی افزود: یکی از معضلات گروه های موسیقی در شهر اصفهان ناتوانی در کسب مجوز حضور در صحنه برای بانوان عضو در گروه است. چه بانوان نوازنده و چه آنهایی که در گروه های کر با آقایان همخوانی می‌کنند. این جشنواره ها قبل از هرچیز می توانند روزنه امیدی برای آنها باشند که با انگیزه بیشتری تلاش کنند.

سرپرست گروه کر آرپا درباره نقش بخش آواز جمعی در موسیقی کشور گفت: متاسفانه این بخش نسبت به بخش‌های دیگر موسیقی در کشور اجراهای کمتر و در نتیجه مخاطب کمتری هم دارد. یکی از دلایل کم کار بودن آواز جمعی در طول سال، دشوار بودن ایجاد هماهنگی برای انجام کارهای گروهی است.

وی افزود: اعضای گروه آرپا همگی زیر نظر من تعلیم آواز دیده‌اند اما در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان حتی از وجود استاد آواز هم بی بهره‌اند و این معضل باعث می‌شود فعالیت کمتری داشته باشند. ضمن اینکه در مقایسه با بخش های دیگر موسیقی هماهنگ کردن چند نفر نوازنده و خواننده به مراتب آسان‌تر از عده‌ای نزدیک به 30 نفر و یا حتی بیشتر است و طبعا آنها زودتر به نتیجه دلخواه خود می‌رسند.

او همچنین خاطرنشان کرد: لازم است برای این قسمت از موسیقی کشور بیش از پیش وقت گذاشته شود و کمک‌های مالی و معنوی بیشتری به این بخش شود تا بتوان مخاطب را بیشتر با آواز جمعی و زیبایی آن آشنا کرد.

در گروه کر آرپا  فضل الله نوری، امید لوافان و شایان كوثر  تنور می‌نوازند. حسین زاولانه، امین طبیانی و رضا آقابابایی به عنوان نوازنده باس حضور دارند و المیرا مكینیان نوازندگی پیانو را برعهده دارد.

از خوانندگان این گروه می‌توان به نورا خلخی، نورا دانشگر، افسون كوثر، سمیره سیاح و ساغر رجبی به عنوان خواننده سوپرانو و  المیرا مكینیان، نیاز یزدانی، گلرخ مراثی، آنوش كافعی، نیوشا شاكری به عنوان خواننده آلتو نام برد.

رپرتوار این كرال از آهنگ های محلی ایرانی و آهنگ های كلاسیك (غیر ایرانی ) تشكیل شده که از آن جمله می‌توان به قطعه باران ، آهنگ‌های  محلی آی سركتل ، لیلامه هوپینا ، سیمای جان، باز باران، بارون بارونه و قطعات شور انسان‌ها  اثر باخ، تاجی از گل سرخ  اثر چایکوفسکی، زنده‌باد هم‌پیمان اثر بتهون، فلوت سحرآمیز  اثر آلان هوانس را نام برد.

گروه کر آرپا سه شنبه 29 بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار رودکی به روی صحنه می‌رود.